Artikel

“We bieden praktische hulp maar adviseren ook over systeemkeuzes.”

Afdeling Aftersales & Service ontzorgt klanten op alle mogelijke manieren.

In zeer korte tijd zijn we voor de nieuwbouw in ons land vrijwel volledig overgestapt op all-electric klimaatsystemen. Praktisch alle nieuwe utiliteitsgebouwen en woningen krijgen nu bij oplevering een warmtepomp. Om deze transitie, ook bij grote renovaties in de utiliteit of woningbouw, zo eenvoudig en tegelijk probleemloos mogelijk te maken, zet Remeha stevig in op service en ondersteuning. Op meerdere manieren schieten de warmtepompspecialisten van Remeha de installateurs te hulp.

Meer weten?

 

Wil je meer weten over dit onderwerp of over wat Remeha kan betekenen op jouw weg naar Duurzaamheid in de Utiliteit en Nieuwbouw? Neem dan snel contact met ons op!

Artikel: Praktische hulp en advies over systeemkeuzes.

Volgende

09

Xander Klaucke

Commercieel technisch adviseur

van de afdeling Aftersales &

Service bij Remeha

“Het is voor ons erg belangrijk dat de projecten waarin onze warmtepompen terechtkomen straks ook probleemloos functioneren. Vandaar dat wij verschillende diensten aanbieden waarmee we installatiebedrijven en hun monteurs helpen”, vertelt Xander Klaucke, commercieel technisch adviseur van de afdeling Aftersales & Service bij Remeha. “Als de installateur zover is dat hij in de afrondende fase komt, kan hij ons inhuren voor bijvoorbeeld een inbedrijfstelling. Dit kan op verschillende manieren, ook afhankelijk van de kennis en ervaring die al bij de monteurs aanwezig is.”

Werken met F-gassen

 

Een belangrijke activiteit die specifieke kennis vereist is het vullen en in bedrijfstellen van de warmtepomp. “Ten eerste moet een installateur gecertificeerd zijn om met zogeheten F-gassen te mogen werken. Zeker niet alle installateurs hebben die certificering. Maar dat hoeft dus geen belemmering te zijn om warmtepompen te installeren. Met onze inbedrijfstellers kun je dit obstakel ondervangen, omdat wij zowel het afvullen van de units als het koppelen van de buitenunit aan de binnenunit volledig kunnen verzorgen.”

Uitleg op locatie

 

Rob den Hartog is een van de specialisten die regelmatig de inbedrijfstelling uitvoert. “Bij de uitleg op locatie merk ik dat met name het instellen van de parameters best lastig is. Verder vertellen we de monteurs altijd hoe het toestel werkt, en daarbij heb ik vooral aandacht voor het samenspel tussen het toestel, het afgiftesysteem en de bronnen. Maar denk ook aan administratieve zaken, zoals het logboek voor koudemiddelen dat installateurs moet bijhouden na het vullen of bij onderhoud. Vooral voor de kleinere bedrijven of installateurs die hier niet vaak mee te maken krijgen, zijn wij echt een uitkomst”, merkt Den Hartog.

Probleem op afstand oplossen

 

“Maar ook ná de inbedrijfstelling en oplevering kunnen klanten een beroep doen op onze serviceafdeling”, gaat Klaucke verder. Natuurlijk staan wij klaar bij storingen. In eerste instantie hebben we daarvoor onze telefonische helpdesk. Veel vragen en problemen kunnen zij, met de kennis die ze in huis hebben, op afstand oplossen. Vaak praten zij de monteur ‘uit de problemen’, wanneer hij zelf bij het toestel staat en daar de vereiste handelingen kan uitvoeren. Maar mocht dit niet lukken dan rijden onze specialisten naar de locatie om de installateur te helpen. En als een reparatie noodzakelijk is en deze valt binnen de garantietermijn, dan verhelpen wij hem natuurlijk.”

Parameters controleren

 

“Een andere dienstverlening is onze ‘Eerste hulp bij opstarten’. Deze komt vooral in de vorm van een instructie. We helpen de installateur door hun monteurs de fijne kneepjes bij te brengen van het werken met onze toestellen. Dit doen we meestal in situaties waarbij mensen voor de eerste keer met onze producten werken. We kijken dan ook mee of alle componenten op de juiste plek zitten en of alle parameters goed staan. Het is gewoon erg handig dat we een eerste keer of de eerste paar keer de monteurs bij de hand nemen. De kans op fouten is dan veel kleiner, en in een volgend project kunnen zij dan sneller zelfstandig aan de slag”, vertelt Klaucke.

Installateur heeft eerstelijnszorg

 

Klaucke en ook Den Hartog benadrukken dat de eerstelijnszorg bij de installateur ligt die het toestel heeft geïnstalleerd. Maar komt hij er niet uit, dan is er altijd de helpdesk en uiteindelijk ook een specialist van Remeha die het vraagstuk kan oplossen. Op de toestellen zit standaard 2 jaar fabrieksgarantie op onderdelen. “Natuurlijk is het essentieel dat de installateur onderhoud uitvoert. Dat is niet alleen voor de technische prestatie onmisbaar, maar ook voor de levensduur van het toestel en, niet onbelangrijk, de energetische prestatie”, zegt Klaucke.

Let op diameters en waterinhoud

 

Rob den Hartog weet uit ervaring dat bepaalde storingen vaak door installateurs zelf te voorkomen zijn. “Als wij bij een storing komen, dan zie ik toch net te vaak een patroon in de oorzaken. In veel gevallen zijn de diameters van de leidingen of de waterinhoud van het systeem te klein. Maar kijk ook goed en kritisch naar de opstelplaats. Ik zou echt willen vragen om nog even extra zorgvuldig te kijken naar het afgiftesysteem dat installateurs aan de warmtepomp koppelen. De keuze en dimensionering zijn echt bepalend voor niet alleen het comfort maar ook de efficiëntie en storingsgevoeligheid van het systeem.”

Proefwoning installeren

 

Bij de grotere projecten, met name in de utiliteit of in woningbouw met meer dan 5 toestellen, kan Remeha ook het onderhoud en de periodieke controles op zich nemen. “Daarvoor bieden we speciale onderhoudscontracten aan, van 5 of 10 jaar. Het is een dienst die juist voor bedrijven die projectmatig werken erg interessant kan zijn”, vertelt Klaucke. Zijn collega vult aan: “In grote projecten is het ook raadzaam, en we doen dat steeds vaker, om eerst een modelwoning te installeren als voorbeeld. Samen met de installateur monteren we dan het hele systeem in één woning en zetten we het warmtepompsysteem in bedrijf. Mochten we op zo’n moment nog iets tegenkomen dat niet lekker loopt of dat een storing veroorzaakt, dan kunnen we dat nog relatief eenvoudig oplossen. Zo voorkomen we dat we die storing of die fout in het ontwerp bij alle woningen moeten corrigeren. Het is een werkwijze die erg effectief is”, besluit Den Hartog.