Uitdagende weg bewandelen.

 

In de keuze voor waterstof ging opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges niet over één dag ijs. Juan Desfarges, project engineer building Infrastructure van het havenbedrijf licht toe: “Elektrificatie was zeker een optie, maar met het oog op ons ambitieuze klimaatplan om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn en een eerste doelstelling om tegen 2030 de CO2-uitstoot als gevolg van gebouwverwarming te verminderen met 92% wilden we waterstof een kans geven. Op deze manier willen we de haalbaarheid en technische kennis over deze hernieuwbare verwarmingsmethode testen. Dit is vooral relevant voor situaties waarin we een warmtepomp niet altijd gemakkelijk kunnen integreren.”

Meer weten?

 

Heb je ook een verduurzamings-vraagstuk en wil je dat wij meedenken met alle betrokken partijen? Neem dan contact op met de verduurzamingsspecialisten van Remeha voor een passend advies.

Project in beed: Port of Antwerp-Bruges produceert lokaal waterstof voor werkplaats.

10

Project in beeld

Port of Antwerp-Bruges produceert lokaal waterstof voor werkplaats.

In de zoektocht naar oplossingen voor een volledig klimaatneutrale haven van Antwerpen-Brugge in 2050, wendt Port of Antwerp-Bruges zich tot waterstof. Een nog relatief onbekende energiedrager, maar zeker eentje om nader te onderzoeken, zo besloten aannemer Imtech, ontwerpteam Tractebel, producent Solenco Power, opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges en ketelfabrikant Remeha. Voor het eerst in de Belgische geschiedenis installeerde Remeha daarom een waterstofketel voor de verwarming van een grote werkplaats in de haven.

“Dit project, dat voor het eerst eind 2019 op de tekentafel verscheen, is daarmee een absolute primeur in België.”

De Schildershal van het Nautisch Operationele Cluster (NOC), het operationele zenuwcentrum van de Haven van Antwerpen, wordt onder andere gebruikt voor schilderwerken aan infrastructuur zoals onderdelen aan sluisdeuren. De van origine residentiële waterstofketel van Remeha heeft voldoende vermogen om de 1430 m3 grote hal te verwarmen. Dit project, dat voor het eerst eind 2019 op de tekentafel verscheen, is daarmee een absolute primeur in België. Nog nooit eerder werd een gebouw van dit formaat voorzien van warmte door middel van waterstof.

“De Solenco Power elektrolyser met een vermogen van 30 kW kan per dag 134 liter water splitsen tot waterstof en zuurstof.”

Lokale opwekking.

 

Wat dit pilotproject nog unieker maakt is de lokale waterstofopwekking. Geen gesjouw met gasflessen van A naar B, maar een mini-waterstoffabriek naast de deur. “Het zonnepanelenpark op het terrein staat garant voor 70% van de opgewekte groene H2-productie. De overige 30% nemen we af van het net en is groene stroom”, legt Desfarges uit. “De Solenco Power elektrolyser met een vermogen van 30 kW kan per dag 134 liter water splitsen tot waterstof en zuurstof. Het product hiervan slaan we op in 8 flessen die aannemer en installateur Imtech voor ons koppelde aan de waterstofketel met een vermogen van 24 kW.” Tijdens de winter verbruikt de verwarmingsketel 10 kg waterstof per dag. Verder wordt de verwarming aangevuld met restwarmte die wordt teruggewonnen tijdens de waterstofproductie.

Nieuw voor iedereen.

 

De nieuwigheid van waterstof in de gebouwde omgeving was niet enkel een innovatieve stap, het vormde voor alle betrokken partijen een flinke uitdaging. “We transporteren een medium op 300 bar door een leidingsysteem vanaf de opslagtanks tot aan de ketel. Het RVS leidingtracé en de bijhorende appendages diende bijgevolg aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen vertelt Dirk Smet, Managing Director Building Technics bij Imtech, het aannemersbedrijf dat de installatie uitvoerde. Hij vervolgt: “Je hebt te maken met een explosief medium dat bij calamiteiten grote schade kan aanrichten aan de omgeving. Tijdens ontwerp alsook in aanloop naar de installatie en ingebruikname van het systeem werden diverse besprekingen gevoerd met zowel ontwerpers, keuringsorganismen alsook lokale brandweer. Zij voorzagen ons van informatie om een HAZOP analyse door te voeren .”

 

Terugblikkend op deze primeur houdt het team van Port of Antwerp-Bruges, Imtech, Solenco Power en Remeha een positief gevoel over aan het project. “Uiteraard krijg je bij zo’n pilotproject te maken met trial and error, maar we behaalden wel een mijlpaal. Eentje die bepalend kan zijn voor de toekomst van waterstof.”

Over het pand van NOC.

Opwekking:

134 liter water per dag gesplitst naar waterstofgas.

Verbruik:

10kg waterstof per dag op een strenge winterdag.

Extra:

30kW elektrolyser van Solenco Power, opslag in 8 flessen, opgewekt door pv-panelen.

Gebruikt toestel:

Remeha Tzerra Ace H2 100% 24s.

Bestemmingsplan:

Werkplaats Nautisch Operationele Cluster (NOC).

Oppervlakte:

1430 m2

Bouwjaar:

2017

Meer weten?

 

Heb je ook een verduurzamings-vraagstuk en wil je dat wij meedenken met alle betrokken partijen? Neem dan contact op met de verduurzamingsspecialisten van Remeha voor een passend advies.

09

Project in beeld

Port of

Antwerp-Bruges produceert lokaal waterstof voor werkplaats.

In de zoektocht naar oplossingen voor een volledig klimaatneutrale haven van Antwerpen-Brugge in 2050, wendt Port of Antwerp-Bruges zich tot waterstof. Een nog relatief onbekende energiedrager, maar zeker eentje om nader te onderzoeken, zo besloten aannemer Imtech, ontwerpteam Tractebel, producent Solenco Power, opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges en ketelfabrikant Remeha. Voor het eerst in de Belgische geschiedenis installeerde Remeha daarom een waterstofketel voor de verwarming van een grote werkplaats in de haven.

“Dit project, dat voor het eerst eind 2019 op de tekentafel verscheen, is daarmee een absolute primeur in België.”

De Schildershal van het Nautisch Operationele Cluster (NOC), het operationele zenuwcentrum van de Haven van Antwerpen, wordt onder andere gebruikt voor schilderwerken aan infrastructuur zoals onderdelen aan sluisdeuren. De van origine residentiële waterstofketel van Remeha heeft voldoende vermogen om de 1430 m3 grote hal te verwarmen. Dit project, dat voor het eerst eind 2019 op de tekentafel verscheen, is daarmee een absolute primeur in België. Nog nooit eerder werd een gebouw van dit formaat voorzien van warmte door middel van waterstof.

Uitdagende weg bewandelen.

 

In de keuze voor waterstof ging opdrachtgever Port of Antwerp-Bruges niet over één dag ijs. Juan Desfarges, project engineer building Infrastructure van het havenbedrijf licht toe: “Elektrificatie was zeker een optie, maar met het oog op ons ambitieuze klimaatplan om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn en een eerste doelstelling om tegen 2030 de CO2-uitstoot als gevolg van gebouwverwarming te verminderen met 92% wilden we waterstof een kans geven. Op deze manier willen we de haalbaarheid en technische kennis over deze hernieuwbare verwarmingsmethode testen. Dit is vooral relevant voor situaties waarin we een warmtepomp niet altijd gemakkelijk kunnen integreren.”

“De Solenco Power elektrolyser met een vermogen van 30 kW kan per dag 134 liter water splitsen tot waterstof en zuurstof.”

Lokale opwekking.

 

Wat dit pilotproject nog unieker maakt is de lokale waterstofopwekking. Geen gesjouw met gasflessen van A naar B, maar een mini-waterstoffabriek naast de deur. “Het zonnepanelenpark op het terrein staat garant voor 70% van de opgewekte groene H2-productie. De overige 30% nemen we af van het net en is groene stroom”, legt Desfarges uit. “De Solenco Power elektrolyser met een vermogen van 30 kW kan per dag 134 liter water splitsen tot waterstof en zuurstof. Het product hiervan slaan we op in 8 flessen die aannemer en installateur Imtech voor ons koppelde aan de waterstofketel met een vermogen van 24 kW.” Tijdens de winter verbruikt de verwarmingsketel 10 kg waterstof per dag. Verder wordt de verwarming aangevuld met restwarmte die wordt teruggewonnen tijdens de waterstofproductie.

Nieuw voor iedereen.

 

De nieuwigheid van waterstof in de gebouwde omgeving was niet enkel een innovatieve stap, het vormde voor alle betrokken partijen een flinke uitdaging. “We transporteren een medium op 300 bar door een leidingsysteem vanaf de opslagtanks tot aan de ketel. Het RVS leidingtracé en de bijhorende appendages diende bijgevolg aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen vertelt Dirk Smet, Managing Director Building Technics bij Imtech, het aannemersbedrijf dat de installatie uitvoerde. Hij vervolgt: “Je hebt te maken met een explosief medium dat bij calamiteiten grote schade kan aanrichten aan de omgeving. Tijdens ontwerp alsook in aanloop naar de installatie en ingebruikname van het systeem werden diverse besprekingen gevoerd met zowel ontwerpers, keuringsorganismen alsook lokale brandweer. Zij voorzagen ons van informatie om een HAZOP analyse door te voeren .”

 

Terugblikkend op deze primeur houdt het team van Port of Antwerp-Bruges, Imtech, Solenco Power en Remeha een positief gevoel over aan het project. “Uiteraard krijg je bij zo’n pilotproject te maken met trial and error, maar we behaalden wel een mijlpaal. Eentje die bepalend kan zijn voor de toekomst van waterstof.”

Opwekking:

134 liter water per dag gesplitst naar waterstofgas.

Verbruik waterstof:

10kg waterstof per dag op een strenge winterdag.

Extra:

30kW elektrolyser van Solenco Power, opslag in 8 flessen, opgewekt door pv-panelen.

Bouwjaar:

2017

Oppervlakte:

1430 m2

Gebruikt toestel:

Remeha Tzerra Ace H2 100% 24s.

Bestemmingsplan:

Werkplaats Nautisch Operationele

Cluster (NOC).

Over het pand van NOC.