Zelf een training volgen?

 

Bekijk welke trainingen Remeha aanbiedt in jouw desbetreffende locatie.

Interview: De juiste kennis aan het eind van de dag.

05

Scholing & Training in de toekomst.

Interview

Aan het eind van de dag heeft iedereen de juiste kennis.

Stel welke trainer dan ook de vraag waarom juist hun vak zo leuk is en je krijgt altijd hetzelfde antwoord: kennis overdragen geeft nou eenmaal voldoening. Ondanks dat ze telkens weer dezelfde stof uitleggen, blijft de uitdaging onverminderd groot: zorgen dat alle deelnemers aan het einde van de dag de juiste kennis in huis hebben om hun beroep goed te kunnen uitoefenen.

"Inmiddels staat de teller op zo’n 7300 deelnemers per jaar."

Het technische werkveld verandert en de vraag naar nieuwe manieren van trainen ook. Hoewel Remeha’s trainingsmethode succesvol blijkt, beweegt het bedrijf wel mee met de veranderingen in de markt. Zo staan de toevoeging van E-learnings, vlogs en blogs ter voorbereiding op een training en doorstroommogelijkheden op de planning. Meer daarover in 2024.  

Mix van theorie en praktijk

 

Jos Kiesekoms voegt daar nog een extra uitdaging aan toe: de technische. “Aan ons om te weten hoe de producten technisch in elkaar steken en dat vervolgens te kunnen vertalen naar een niet te lange en saaie presentatie. Als je namelijk niet uitkijkt, telt je PowerPoint zo 200 slides. Ik zoek dus continu naar de balans tussen theorie en praktijk. We behandelen de theorie van de specifieke ketel of warmtepomp, demonteren ‘m volledig, om ‘m daarna weer in elkaar te zetten. Tot slot bespreken we hoe we dit toestel in gebruik kunnen nemen. Dat houdt het voor iedereen interessant.”

Applaus is de beloning

 

Alleen al praten over zijn vak en de doelen die hij nastreeft bezorgt mede-trainer Jan Koot kippenvel. “Wanneer alle onderwerpen besproken zijn, de informatie overkwam, de deelnemers en ik een leuke dag hadden en de trainingsdag wordt afgesloten met een applaus; dat is voor mij de ultieme ervaring.” Om dat te bereiken trekt hij regelmatig z’n trukendoos open. “Dan begin ik met een zwart scherm of juist met een verkeerde presentatie, wachtend op de eerste interactie. Na een half uur weet je dan vaak al wat voor vlees je in de kuip hebt. Het mooiste is wanneer ze met de hakken in het zand beginnen en dan alsnog fluitend door de cursus wandelen en soms zelfs sprintend over de finish komen.”

 

Daar ligt voor alle trainers de uitdaging: de klas mee krijgen. Iedereen doet dat op z’n eigen manier. De één zoekt de verbinding met de aanwezigen door middel van grappen of door in te spelen op persoonlijke overeenkomsten, de ander neemt z’n hond mee. “Echt waar”, vertelt Koot, die bij gebrek aan oppas zijn trouwe viervoeter meenam. “Zodra de techneuten mopperden over de oefenschema’s, kregen als reactie op hun gemor vanzelf bezoek van m’n hond. Het aaien alleen al zorgde ervoor dat de stemming meteen omsloeg.”

Jong geleerd, oud gedaan

 

De ervaren rotten in het vak weten de weg naar Remeha goed te vinden, maar hoe motiveer je de volgende generatie? Het planten van dat technische zaadje kan volgens Bloemen en Van Dijk niet vroeg genoeg beginnen. “Omdat de trainingen over het algemeen goed lopen, focussen we ons sinds een aantal jaar op het voortraject. We gaan langs op vmbo’s en mbo’s, zelfs basisschoolleerlingen komen hier langs. Op die manier hopen we ze al vroeg te enthousiasmeren.”

Geen commercieel praatje

 

Waar er ooit ‘slechts’ 300 studenten deelnamen, staat die teller inmiddels op zo’n 7300 deelnemers per jaar. Een ongekende ontwikkeling die volgens Dick van Dijk mede komt dankzij het feit dat het niet draait om een commercieel praatje. Hij legt uit: “In de beginjaren van het trainingscentrum verwelkomden we slechts een handjevol geïnteresseerden. De meeste deelnemers wilden een training op hun eigen locatie, omdat ze ervan overtuigd waren dat ze anders te veel commercieel geouwehoer te horen zouden krijgen.

 

Maar niets is minder waar. Tijdens de rondleiding grappen we altijd dat achter de grote grijze deuren de verkopers zitten die vertellen hoe goed het product is.” Bloemen vult aan: “Wij mogen positief en ook negatief over het product praten. We zijn dus heel eerlijk als het aankomt op fabricagefouten, veelvoorkomende storingen en hoe je ze kunt oplossen. Die eerlijkheid duurt het langst en trekt veel installateurs over de streep.”

Ronny Bloemen, Dick van Dijk, Jan Koot en hun Vlaamse collega Jos Kiesekoms maken als trainers deel uit van Remeha’s trainingscentrum Benelux waar installatie- en servicetechnici in Apeldoorn, Delft en het Belgische Wommelgem getraind worden op het gebied van cv-ketels, (hybride) warmtepompen en utiliteitproducten.

Jan Koot

Jos Kiesekoms

Dick van Dijk

Ronny Bloemen

“Wanneer alle onderwerpen besproken zijn, de informatie overkwam, de deelnemers en ik een leuke dag hadden en de trainingsdag wordt afgesloten met een applaus; dat is voor mij de ultieme ervaring.”

05

Zelf een training volgen?

 

Bekijk welke trainingen Remeha aanbiedt in jouw desbetreffende locatie.

Interview

Aan het eind van de dag heeft iedereen de juiste kennis.

Stel welke trainer dan ook de vraag waarom juist hun vak zo leuk is en je krijgt altijd hetzelfde antwoord: kennis overdragen geeft nou eenmaal voldoening. Ondanks dat ze telkens weer dezelfde stof uitleggen, blijft de uitdaging onverminderd groot: zorgen dat alle deelnemers aan het einde van de dag de juiste kennis in huis hebben om hun beroep goed te kunnen uitoefenen.

Ronny Bloemen, Dick van Dijk, Jan Koot en hun Vlaamse collega Jos Kiesekoms maken als trainers deel uit van Remeha’s trainingscentrum Benelux waar installatie- en servicetechnici in Apeldoorn, Delft en het Belgische Wommelgem getraind worden op het gebied van cv-ketels, (hybride) warmtepompen en utiliteitproducten.

Jan Koot

Jos Kiesekoms

Dick van Dijk

Ronny Bloemen

Geen commercieel praatje

 

Waar er ooit ‘slechts’ 300 studenten deelnamen, staat die teller inmiddels op zo’n 7300 deelnemers per jaar. Een ongekende ontwikkeling die volgens Dick van Dijk mede komt dankzij het feit dat het niet draait om een commercieel praatje. Hij legt uit: “In de beginjaren van het trainingscentrum verwelkomden we slechts een handjevol geïnteresseerden. De meeste deelnemers wilden een training op hun eigen locatie, omdat ze ervan overtuigd waren dat ze anders te veel commercieel geouwehoer te horen zouden krijgen.

 

Maar niets is minder waar. Tijdens de rondleiding grappen we altijd dat achter de grote grijze deuren de verkopers zitten die vertellen hoe goed het product is.” Bloemen vult aan: “Wij mogen positief en ook negatief over het product praten. We zijn dus heel eerlijk als het aankomt op fabricagefouten, veelvoorkomende storingen en hoe je ze kunt oplossen. Die eerlijkheid duurt het langst en trekt veel installateurs over de streep.”

Jong geleerd, oud gedaan

 

De ervaren rotten in het vak weten de weg naar Remeha goed te vinden, maar hoe motiveer je de volgende generatie? Het planten van dat technische zaadje kan volgens Bloemen en Van Dijk niet vroeg genoeg beginnen. “Omdat de trainingen over het algemeen goed lopen, focussen we ons sinds een aantal jaar op het voortraject. We gaan langs op vmbo’s en mbo’s, zelfs basisschoolleerlingen komen hier langs. Op die manier hopen we ze al vroeg te enthousiasmeren.”

“Wanneer alle onderwerpen besproken zijn, de informatie overkwam, de deelnemers en ik een leuke dag hadden en de trainingsdag wordt afgesloten met een applaus; dat is voor mij de ultieme ervaring.”

Applaus is de beloning

 

Alleen al praten over zijn vak en de doelen die hij nastreeft bezorgt mede-trainer Jan Koot kippenvel. “Wanneer alle onderwerpen besproken zijn, de informatie overkwam, de deelnemers en ik een leuke dag hadden en de trainingsdag wordt afgesloten met een applaus; dat is voor mij de ultieme ervaring.” Om dat te bereiken trekt hij regelmatig z’n trukendoos open. “Dan begin ik met een zwart scherm of juist met een verkeerde presentatie, wachtend op de eerste interactie. Na een half uur weet je dan vaak al wat voor vlees je in de kuip hebt. Het mooiste is wanneer ze met de hakken in het zand beginnen en dan alsnog fluitend door de cursus wandelen en soms zelfs sprintend over de finish komen.”

 

Daar ligt voor alle trainers de uitdaging: de klas mee krijgen. Iedereen doet dat op z’n eigen manier. De één zoekt de verbinding met de aanwezigen door middel van grappen of door in te spelen op persoonlijke overeenkomsten, de ander neemt z’n hond mee. “Echt waar”, vertelt Koot, die bij gebrek aan oppas zijn trouwe viervoeter meenam. “Zodra de techneuten mopperden over de oefenschema’s, kregen als reactie op hun gemor vanzelf bezoek van m’n hond. Het aaien alleen al zorgde ervoor dat de stemming meteen omsloeg.”

Mix van theorie en praktijk

 

Jos Kiesekoms voegt daar nog een extra uitdaging aan toe: de technische. “Aan ons om te weten hoe de producten technisch in elkaar steken en dat vervolgens te kunnen vertalen naar een niet te lange en saaie presentatie. Als je namelijk niet uitkijkt, telt je PowerPoint zo 200 slides. Ik zoek dus continu naar de balans tussen theorie en praktijk. We behandelen de theorie van de specifieke ketel of warmtepomp, demonteren ‘m volledig, om ‘m daarna weer in elkaar te zetten. Tot slot bespreken we hoe we dit toestel in gebruik kunnen nemen. Dat houdt het voor iedereen interessant.”

Scholing & Training in de toekomst.

Het technische werkveld verandert en de vraag naar nieuwe manieren van trainen ook. Hoewel Remeha’s trainingsmethode succesvol blijkt, beweegt het bedrijf wel mee met de veranderingen in de markt. Zo staan de toevoeging van E-learnings, vlogs en blogs ter voorbereiding op een training en doorstroommogelijkheden op de planning. Meer daarover in 2024.