Leren van debatteren.

11

Het debat

Twee vragen, twee personen & twee meningen.

Leren van debatteren.

Jack Derix

Service coördinator bij Vetim

Astrid Groenendijk

HR-adviseur bij Warmtebouw

De installatie- en bouwwereld kent veel verschillende marktpartijen die intensief met elkaar samenwerken. Over het algemeen doen zij dit in goede harmonie, samen strevend naar het beste resultaat. Toch betekent dit niet dat hun meningen altijd exact dezelfde zijn. En dat is maar goed ook, want zo houden we elkaar scherp en leren we van elkaar. Dat is precies wat wij in ‘ons debat’ nastreven. We stellen twee vragen, aan twee personen die elk hun mening geven. In deze aflevering stellen we de vragen aan Astrid Groenendijk, HR-adviseur bij Warmtebouw en aan Jack Derix, service coördinator bij Vetim.

Hoe denk je dat we het personeelstekort in de branche kunnen minimaliseren?

Astrid Groenendijk: Wij hebben daarin twee sporen. Als eerste proberen wij jongeren te enthousiasmeren voor ons vak. We staan daarvoor op scholen en onderwijsbeurzen, zoals recentelijk op de Tech Xperience. Daar komen dan jongeren uit groep 7 en 8 van basisscholen in onze regio. Die jongeren gaan een keuze voor het vervolgonderwijs maken. Bij die ontmoetingen laten we hen iets maken dat met ons vak verband houdt. Zo’n kennismaking met de praktijk werkt goed.

Als tweede spoor richten we ons op zij-instromers. Deze mensen leiden we intern op, waar nodig met hulp van het ROC in de regio en met Installatiewerk Nederland voor de praktijkopleiding. Daarbij kijken we vooral naar de motivatie van mensen en of ze lerend vermogen hebben. Een cv zegt niet zo veel meer. In het gesprek willen we vooral duidelijk krijgen of mensen de techniek interessant vinden, of ze een ‘hands on’ mentaliteit hebben en niet bang zijn om nieuwe dingen te leren. Dat is op dit moment veel belangrijker.

 

Jack Derix: We zijn als Vetim onderdeel van technische dienstverlener Nexton. Dat heeft als voordeel dat er recruiters aan het werk zijn die nieuwe collega’s proberen binnen te halen. Zelf hebben wij, als klein bedrijf, die slagkracht niet en dat maakt het dus veel lastiger. Sinds november 2022 maakt Nexton ook onderdeel uit van de Divisie Techniek van Dura Vermeer, waardoor de slagkracht op het vlak van recruitment nog weer wat groter is geworden. Daarnaast looft onze directie aan alle medewerkers een bonus uit als we uit onze kennissen- of familiekring een nieuwe medewerker aandragen. We krijgen een bonus bij een eerste, tijdelijke aanstelling en nog een extra bonus als die medewerker een vast contract krijgt. Dit bedrag kan flink oplopen. En het blijkt ook succesvol. De eerste collega’s zijn al op deze manier binnengehaald. Het zijn over het algemeen wel collega’s met ervaring, medewerkers die al in het installatie- of servicevak werkzaam zijn en open staan voor een nieuwe uitdaging bij ons bedrijf.  

Hoe kijk je aan tegen keurmerken die de kwaliteit en betrouwbaarheid van installateurs moeten aantonen en hebben die invloed op het personeelstekort?

Astrid Groenendijk: Het is natuurlijk een feit dat je voor bepaalde werkzaamheden over aantoonbaar vakmanschap moet beschikken, zoals de CO-certificering. Medewerkers moeten daarvoor soms extra cursussen en opleidingen volgen of examens afleggen. Die vakbekwaamheid is ook weer een extra reden om mensen echt aan ons te binden. En tegelijk is het werken aan die aanvullende vakbekwaamheid voor flink wat mensen een extra motivatie. Dit geldt met name voor de jongere generatie in ons bedrijf. Zij geven ook zelf aan dat ze dergelijke opleidingen willen volgen. Ze willen zich blijven ontwikkelen. In onze markt, waarbij we vooral voor zakelijke klanten werken, is het gewoon een must om al die competenties en vakbekwaamheid in huis te halen. Wil je aan de wet- en regelgeving voldoen, moeten we daarin investeren.

Jack Derix: Het hebben van een keurmerk, zoals de CO-certificering, is goed voor het imago van ons bedrijf. Het heeft een positieve invloed op de betrouwbaarheid bij onze klanten richting ons bedrijf. In ons geval zijn het vooral de ervaren servicemensen die hun vakbekwaamheid hebben uitgebreid met in de CO-certificering. Vanwege hun vakbekwaamheid hadden zij weinig moeite om aan de eisen voor de CO-certificering te voldoen. En dat geldt ook voor ons bedrijf. Of het hebben van dit keurmerk invloed heeft op de werving van, of de aantrekkingskracht op nieuwe collega’s? We zien het niet direct terug maar misschien heeft het feit dat we er trots op zijn en het keurmerk onder meer uitdragen via onze auto’s, zou dat onbewust toch invloed op de werving kunnen hebben.

Het debat

Twee vragen, twee personen & twee meningen.

Leren van debatteren.

Astrid Groenendijk

HR-adviseur bij Warmtebouw

Jack Derix

Service coördinator bij Vetim

11

De installatie- en bouwwereld kent veel verschillende marktpartijen die intensief met elkaar samenwerken. Over het algemeen doen zij dit in goede harmonie, samen strevend naar het beste resultaat. Toch betekent dit niet dat hun meningen altijd exact dezelfde zijn. En dat is maar goed ook, want zo houden we elkaar scherp en leren we van elkaar. Dat is precies wat wij in ‘ons debat’ nastreven. We stellen twee vragen, aan twee personen die elk hun mening geven. In deze aflevering stellen we de vragen aan Astrid Groenendijk, HR-adviseur bij Warmtebouw en aan Jack Derix, service coördinator bij Vetim.

Hoe denk je dat we het personeelstekort in de branche kunnen minimaliseren?

Astrid Groenendijk: Wij hebben daarin twee sporen. Als eerste proberen wij jongeren te enthousiasmeren voor ons vak. We staan daarvoor op scholen en onderwijsbeurzen, zoals recentelijk op de Tech Xperience. Daar komen dan jongeren uit groep 7 en 8 van basisscholen in onze regio. Die jongeren gaan een keuze voor het vervolgonderwijs maken. Bij die ontmoetingen laten we hen iets maken dat met ons vak verband houdt. Zo’n kennismaking met de praktijk werkt goed.

Als tweede spoor richten we ons op zij-instromers. Deze mensen leiden we intern op, waar nodig met hulp van het ROC in de regio en met Installatiewerk Nederland voor de praktijkopleiding. Daarbij kijken we vooral naar de motivatie van mensen en of ze lerend vermogen hebben. Een cv zegt niet zo veel meer. In het gesprek willen we vooral duidelijk krijgen of mensen de techniek interessant vinden, of ze een ‘hands on’ mentaliteit hebben en niet bang zijn om nieuwe dingen te leren. Dat is op dit moment veel belangrijker.

Jack Derix: We zijn als Vetim onderdeel van technische dienstverlener Nexton. Dat heeft als voordeel dat er recruiters aan het werk zijn die nieuwe collega’s proberen binnen te halen. Zelf hebben wij, als klein bedrijf, die slagkracht niet en dat maakt het dus veel lastiger. Sinds november 2022 maakt Nexton ook onderdeel uit van de Divisie Techniek van Dura Vermeer, waardoor de slagkracht op het vlak van recruitment nog weer wat groter is geworden. Daarnaast looft onze directie aan alle medewerkers een bonus uit als we uit onze kennissen- of familiekring een nieuwe medewerker aandragen. We krijgen een bonus bij een eerste, tijdelijke aanstelling en nog een extra bonus als die medewerker een vast contract krijgt. Dit bedrag kan flink oplopen. En het blijkt ook succesvol. De eerste collega’s zijn al op deze manier binnengehaald. Het zijn over het algemeen wel collega’s met ervaring, medewerkers die al in het installatie- of servicevak werkzaam zijn en open staan voor een nieuwe uitdaging bij ons bedrijf.  

Hoe kijk je aan tegen keurmerken die de kwaliteit en betrouwbaarheid van installateurs moeten aantonen en hebben die invloed op het personeelstekort?

Astrid Groenendijk: Het is natuurlijk een feit dat je voor bepaalde werkzaamheden over aantoonbaar vakmanschap moet beschikken, zoals de CO-certificering. Medewerkers moeten daarvoor soms extra cursussen en opleidingen volgen of examens afleggen. Die vakbekwaamheid is ook weer een extra reden om mensen echt aan ons te binden. En tegelijk is het werken aan die aanvullende vakbekwaamheid voor flink wat mensen een extra motivatie. Dit geldt met name voor de jongere generatie in ons bedrijf. Zij geven ook zelf aan dat ze dergelijke opleidingen willen volgen. Ze willen zich blijven ontwikkelen. In onze markt, waarbij we vooral voor zakelijke klanten werken, is het gewoon een must om al die competenties en vakbekwaamheid in huis te halen. Wil je aan de wet- en regelgeving voldoen, moeten we daarin investeren.

Jack Derix: Het hebben van een keurmerk, zoals de CO-certificering, is goed voor het imago van ons bedrijf. Het heeft een positieve invloed op de betrouwbaarheid bij onze klanten richting ons bedrijf. In ons geval zijn het vooral de ervaren servicemensen die hun vakbekwaamheid hebben uitgebreid met in de CO-certificering. Vanwege hun vakbekwaamheid hadden zij weinig moeite om aan de eisen voor de CO-certificering te voldoen. En dat geldt ook voor ons bedrijf. Of het hebben van dit keurmerk invloed heeft op de werving van, of de aantrekkingskracht op nieuwe collega’s? We zien het niet direct terug maar misschien heeft het feit dat we er trots op zijn en het keurmerk onder meer uitdragen via onze auto’s, zou dat onbewust toch invloed op de werving kunnen hebben.