PROJECT IN BEELD

RemaBOX zorgt voor 

gewenst gebruiksgemak 

en comfort in Haarlems 

appartementencomplex

Bij de zoektocht naar nieuwe afleversets voor de warmte-distributie in hun appartementencomplex, lag de focus van de Vereniging van Eigenaren vooral bij bedieningsgemak, comfort en betrouwbaarheid. Uitvoerend installateur Gasservice Kennemerland vond de afgifteset met de gewenste eigenschappen in de RemaBOX van Remeha.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project of over wat Remeha kan betekenen op jouw weg naar duurzaamheid in de utiliteit? Neem dan snel contact met ons op!

Zuiniger en onderhoudsvriendelijk

“De RemaBOX afgiftesets zorgen in de nieuwe situatie voor een bedrijfszekerdere installatie”, zegt De Caluwé. “afgiftetoestellen zijn bovendien zuiniger dan de oude afgiftesets. Dat is goed voor het milieu en de portemonnee van de gebruikers. In combinatie met de toepassing van speciale meters bij de collectieve ketels kun je daarnaast per eindgebruiker zien hoeveel gas zij verbruiken. Hierdoor kunnen zowel de bewoners als de energieleverancier het energieverbruik en de bijbehorende kosten uitlezen. De RemaBOX is ook nagenoeg een onderhoudsvrije toestel. Een jaarlijkse schoonmaak door de bewoners is genoeg om ze in goede conditie te houden.”

100% Remeha

Na elke vervanging van een afgifteset kan de betreffende bewoner kiezen uit drie verschillende thermostaten: een eenvoudige thermostaat waarmee de bewoner enkel de temperatuur kan instellen, een eenvoudige klokthermostaat of de intelligente Remeha eTwist. Niet alleen het afgiftesysteem en het advies voor een geschikt toestel zijn afkomstig van Remeha. De collectieve verwarmingsbron bestaat namelijk uit acht stuks Remeha Quinta Ace 160 hr-ketels. De verwarming van het appartementencomplex in Haarlem is straks dus volledig mogelijk gemaakt door Remeha en Gasservice Kennemerland.

Proefopstelling

Voordat de VvE definitief koos voor de aanschaf van de RemaBOX voor alle appartementen, installeerde De Caluwé eerst één exemplaar bij Emill Hagens, die in de commissie groot onderhoud zit. Deze proefopstelling gaf de overige bewoners van het Haarlemse appartementencomplex de gelegenheid om zich een beeld te vormen van de werking en de aansturing van de RemaBOX. “Ik ben vanaf dag 1 van de pilot heel tevreden”, zegt Hagens. “Het toestel is heel eenvoudig te bedienen en mijn appartement warmt veel sneller op dan in de oude situatie. Ook het tapwater warmt lekker snel op.”


Compact formaat

Hagens vervolgt: “De RemaBOX is bij nog vier bewoners geplaatst, die problemen hadden met de vorige afgiftesets. Zij zijn ook stuk voor stuk zeer enthousiast. Door het compacte formaat van het toestel wordt de ruimte in de warmtekasten beter benut. Het mooie is dat het met de RemaBOX ook mogelijk is om de verwarming in onze appartementen per ruimte te regelen met ruimtethermostaten. Hierdoor is het mogelijk om energie te besparen als je bijvoorbeeld enkel de slaapkamer wilt verwarmen. We zijn daarnaast heel tevreden met de service van Gasservice Kennemerland. We waren er als VvE dan ook snel uit en kiezen met volle overtuiging voor de RemaBOX.”


Vervanging stroomafsluiters

Door de installatie van de nieuwe afgiftesets bij Hagens en de vier andere bewoners bij wie de vervanging van de oude afgiftestations niet kon wachten, zijn inmiddels 5 van de 88 toestellen vervangen. “Volgend jaar beginnen we aan de seriematige vervanging van de overige afgiftesets”, vertelt De Caluwé. “Waar nodig vervangen we dan ook de stroomafsluiters. Het is belangrijk dat deze goed werken; er loopt namelijk veel water door de leidingen die het water van de collectieve verwarmingsinstallatie naar de afgiftesets in de appartementen brengen. Als de afsluiters niet goed werken, krijg je tijdens de installatiewerkzaamheden te maken met een waterballet.”


Servicemanager Perrie de Caluwé van Gasservice Kennemerland vertelt dat het vervangen van de oude afgiftesets geen overbodige luxe was. “De afgiftestations die we vervangen zijn ongeveer 30 jaar oud en werken nog met warmte-uitwisselplaten. Deze toestellen worden zo heet, dat de bewoners de ruimtes waarin ze staan als ‘droogkasten’ gebruikten. De oude afgifte-apparaten hadden bovendien relatief vaak last van storingen.”













Overleg met Remeha

De Caluwé geeft aan dat de keuze voor de RemaBOX tot stand kwam na overleg met Gosse Visscher, business accountmanager Utiliteit bij Remeha. “We werken al langere tijd naar volle tevredenheid samen met Remeha, dus als we moeten adviseren over een nieuw toestel kijk ik vaak direct in hun productcatalogus. Het appartementencomplex maakt gebruik van een collectieve verwarmingsinstallatie, waardoor mijn oog direct viel op de RemaBOX. Deze is namelijk ontworpen om warmte te verdelen voor meerdere woningen die zijn aangesloten op een warmtenet of een collectieve verwarmingsbron.”

Next

Project in beeld: Service die verder gaat dan de vraag

08